HSP & SLAPEN

Slapen. Vergeleken met alles wat je overdag doet, lijkt het niet zo belangrijk.

Maar je nachtrust is natuurlijk wel echt de basis voor wat je overdag allemaal kunt doen. Én het is zo’n 30% van je leven, dus dat heeft behoorlijk wat impact!

Er zijn genoeg dingen die je nachtrust negatief beïnvloeden, zoals het staren naar je telefoon en het drinken van alcohol. Handig om te weten! Maar wat kun je nu zelf doen om beter te kunnen slapen?

Hieronder een paar tips:

😴 Zorg voor een donkere omgeving. Als het te licht is, heeft je brein namelijk het idee dat ie alert moet blijven. Verduisterende gordijnen doen veel! En je kunt ook altijd het bovenlicht (dat raampje boven de deur) afplakken, als daar licht van de overloop doorheen schijnt.

🤫 Word je snel wakker door geluiden? Kijk dan eens of er nog storende geluiden in de omgeving zijn. Sommige elektrische apparaten zoemen of geven een piepje af. En jij als hoogsensitief persoon kan dat soms net te goed horen!

🍃 Een fijne geur doet wonderen. Het kan al zo simpel zijn als lekker ruikend beddengoed of een goed geventileerde kamer.
Daarnaast kun je natuurlijke geuren inzetten, zoals een bundeltje lavendel of een aromadiffuser met kalmerende geuren.

🛌 Zachte en ademende materialen zijn extra fijn om onder te slapen. Ik heb kort geleden flanel ontdekt en ik ben helemaal fan! Ik als koukleum heb het heerlijk warm en ook mijn vriend, die het snel te warm heeft, vindt het geweldig slapen.

🕯️ Dim het licht alvast voor je gaat slapen. Dan kun je rustig slaperig worden en heb je niet meer het gevoel dat je iets moet doen.

🥰 Geef je partner, je kind of jezelf nog even een knuffel voor je gaat slapen.

⚡Heb je last van de straling van je telefoon, maar wil je deze wel in de buurt hebben liggen? Dan kun je zeker baat hebben bij edelstenen zoals een bergkristal of zwarte toermalijn. Deze neutraliseren de straling.

🛌 Zorg ervoor dat je bed op de goede plek staat in de kamer. Mensen denken soms dat elke willekeurige plek waar het bed ‘past’ een prima plek is, maar dat is niet zo. Er zijn echt bepaalde plekken waar je veel onrustiger slaapt en dat heeft alles te maken met het gevoel van veiligheid.

🎧 Kun je nu nog steeds niet slapen? Luister dan eens naar een binaural beats meditatie. Wel met oortjes in of een koptelefoon op voor het beste resultaat!

Welke tip is nieuw voor jou?

Heb je het gevoel dat jouw slaapkamer nog wel geoptimaliseerd kan worden, qua kleuren of indeling? Neem hier contact op om te bespreken wat ik voor je kan betekenen. Eerst even zelf rondneuzen? Hier vind je een overzicht van mijn diensten en op deze pagina lees je wat mijn andere klanten ervan vonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *